Wednesday, March 11, 2009

Kota Kinabalu
















































Imperial International Hotel
Bengkel Perancangan Strategik KML
12-14 Mac 2009

1.perjalanan dari labuan ke kk mengambil masa 3jam. 1jam setengah menaiki feri dari labuan ke menumbuk. dan 1 jam setengah dari menumbuk ke kota kinabalu.ada beberapa perkara menarik sepanjang perjalanan, antaranya:

a. kenangan silam waktu darjah 2 balik kampung. perjalanan dari menumbuk ke kota kinabalu betul2 mengimbau kembali kenangan lama sewaktu berada di darjah 2. suasana di sabah mengingatkan kenangan itu.

b. satu perkara menarik. apabila perbandingan sikap antara pemandu di labuan dan kota kinabalu dilakukan terdapat satu persamaan yang jelas. pemandu memandu pada kelajuan 40km sejam, tidak memasang lampu ketika hujan, berhenti (brake) kemudian baru memberi signal kiri atau kanan. bayangkan kejutan yang dialami.

c. keadaan jalan sepanjang perjalanan menumbuk ke kota kinabalu agak mencabar. hanya terdapat satu jalan utama, ini bermakna sekiranya terdapat lori yang lembap maka semakin panjanglah perjalanan anda.

d. pemandu di sini tiada inisiatif untuk memotong kenderaan di hadapan. agaknya tiada perkara penting yang perlu dikejarkan.. maka kebanyakan pemandu di sini memandu agak perlahan dan lembap.

e. kos membawa kereta menaiki feri ialah RM40 pergi balik, RM80. Cukai pendaratan RM15 pergi balik RM 30. Tiket penumpang ialah RM 5. Pemandu tidak dikenakan sebarang tiket.

f. sekiranya menaiki speed boat, penumpang dikenakan bayaran sebanyak RM 15.tiba di menumbok perlu mengambil bus express atau kereta sapu yang berharga RM35.

2. Melalui pemerhatian, boleh dikatakan bahawa sistem pengangkutan yang masih diamalkan menunjukkan ciri2 dunia ketiga. maka di manakah jambatan yang sepatutnya dibina bagi memudahkan rakyat bergerak dari pulau labuan ke tanah besar? jambatan yang sepatutnya sudah lama dibina untuk mengembangkan aktiviti ekonomi dan memberi kemudahan yang amat besar terhadap rakyat.

3. Perkhidmatan feri di pulau pinang, amat efisien dan teratur prosedurnya berbanding di sini. maka beruntungla rakyat malaysia yang duduk di semenanjung malaysia.

4. bestla hang cik farah, kalau nko tengok sistem kat sini, nko rasa macam hidup tahun 1960an. kesian rakyat di sini.dahla mahal tiket pergi balik..prosedur nak dapatkan boarding pas, nak que masuk feri pun jalan sempit, berebut dengan bus express dan keta prebet yang nak amik passenger...teruk juga keadaan kat sini... aku terkejut dengan suasana di sini.

2 comments:

CIK FARAH said...

betul2 cik lin kat sini pun sama... 2 lane jalan akan jadi satu lane coz kreta2 parking kat tepi jalan. kiranya kat simpang kalau kreta kita nak keluar simpang hanya dengan sekat kreta lain dengan muncung hadapan kereta...

Linda said...

cik farah, teruk2 penang, ada sistem lagi. kat sini taram saja....kalau nko tengok, mesti nko terkejut...aku terkejut..berapa lama rakyat di sini hidup macam ni, menghadapi proses yang leceh...dahsyat depa ni...boleh bersabar!