Tuesday, April 14, 2009

kawan

1. kawan merupakan salah satu elemen penting dalam kehidupan manusia. dan kawan ini ada bermacam-macam jenis. ada yang sporting, ada yang cool ada yang sempoi atau dalam erti kata lain, ngam la dengan diri anda. tetapi ada juga kawan-kawan yang lain skit daripada anda. ini antara kawan-kawan yang mempunyai karakter yang berbeza daripada kita.

2. apabila anda pergi ke suatu tempat, pasti anda akan berjumpa dengan beberapa kawan baru yang mungkin akan 1. menjadi rapat dengan anda 2. langsung tak ngam, so baik elakkan diri daripada bergaduh. bagi aku polisi berkawan ini senang sahaja, kalau selesa berkawan kita akan menjadi diri kita yang sebenar, tidak perlu berpura-pura menjadi orang lain.

3. bilangan kawan tidak penting, yang penting kualiti kawan. bagi i la. i tak taula you all punya pandangan macam mana. bagi i, profil kawan sangat penting, kerana daripada profile seseorang anda boleh mendapatkan gambaran awal mengenai cara seseorang berfikir dan pengalaman hidupnya.

4. kawan untuk mendengar dan bertukar buah fikiran jarang dijumpai. kalau jumpa pun, tak ramai...jadi apabila anda berjumpa dengan kawan yang boleh mendengar, memberi buah fikiran, memberi pandangan...hargailah kehadirannya. tak semua orang boleh mendengar, ada orang hanya pandai bercakap tetapi tidak pandai mendengar. ramai orang boleh bercakap, tapi hanya segelintir sahaja yang boleh menganalisis dan memberi pandangan atau penyelesaian/cadangan terhadap sesuatu isu.

5. apabila anda boleh duduk semeja, berjalan bersama, tinggal bersama...anda boleh kenali the truth colour of a person. nah....disitu anda akan berjumpa samada dia sesuai atau tidak menjadi kawan anda.

6 comments:

CIK FARAH said...

Betul3!!! kawan2 samada baik atau tidak memberi impak yg besar kepada kita dari segi pengalaman hidup dan sifat individu lain...

Kita sering dengar tentang pengaruh rakan.. Pada aku rakan samada kita suka atau tidak memberi pengaruh yang besar dalam hidup kita.. Jadi pilih ler kawan yang dapat memberi pengaruh yang baik kpd kita...

Yang Pasti jauhkan kawan2 yang ????? kan bjorx!!!!

bjorx said...

hhehe....betul2. pengalaman mengajar kita tentang 'kawan'.

princess damia said...

kawan...
mmg susah nk cari yg sehati sejiwa ngan kita nih..
nk cari yg memahami kita pun susah.. kalau dapat kwn yg pentingkan diri, mmg susah le kita..
tp bila kita da dpt sorg kwn n kita mempercayainya, tup tup.. habis semua rahsia kita di sebarkan2.. naya kan..?
mmg susah nk cari kawan sejati.. sgt susah..

Muslimahsolehah said...

kdg2 kita mmg perlu hati2 ngan kawan kerana kawan leh mkn kawan..perlu pandai pilih kawan..

Mgkn mcm iklan ali cafe:"kwn sejati sentiasa di hati!"
atau
fair and lovely:"tiap hari syg!"
tapi org ckp kawan tu bahaya, mcm iklan ASTRO:"mcm2 ada"

apa2 pun sy tak kisah..bg sy kwn 2 mcm iklan loreal: "kerana dirimu begitu BERHARGA!"

Chekgu BaniHassim said...

erm...
akalu dah salah pilih kwn nak wat camne...
even sblm ni kite kamcing gile...
takkan nk putus sahabat kut???

CIK FARAH said...

Putus kalau memudaratkan... Betul tak cik lin!!!!