Sunday, May 9, 2010

kerja

1. Hari ini hari pertama pendaftaran di tempat kerja. Semua orang sibuk bertugas di lokasi masing-masing. Saya bertugas di sebuah kaunter. Bergilir mengikut jadual yang ditetapkan. Semua berjalan lancar. Beberapa orang ditempatkan di kaunter kami dibawah pengawasan seorang ketua. Setiap kumpulan bertugas selama 4 jam. Kemudian kumpulan seterusnya mengambil alih.

2. Kerja boleh berjalan dengan lancar apabila setiap ahli memberi kerjasama dan memahami tugasan masing-masing. Jadual pembahagian tugas dan masa juga adalah penting bagi melancarkan gerak kerja. Tolak ansur diantara ahli dan ketua juga penting.

3. Apabila mutual of understanding di antara ahli dicapai, saya percaya mana-mana tugasan yang diberikan pasti boleh diselesaikan. Tidak timbul isu, saya seorang yang terpaksa memikul semua tugasan. Mengapa ini boleh berlaku, walhal perbincangan telah dilakukan, pembahagian tugasan juga telah dijalankan.

4. Membuat tugasan secara last minute boleh memberi beberapa kesan. Kesan terhadap output, kesan terhadap kualiti, kesan terhadap reputasi dan kesan terhadap kredibiliti seseorang. Saya percaya semua orang mempunyai pengalaman membuat tugasan secara last minute, dan kita semua tahu akibatnya. Persoalannya, adakah kita mempelajari sesuatu dari pengalaman tersebut?

No comments: